Bengt-Erik Engholm

Kort om mig

Jag föddes i Medelpad 1959 och flyttade till Stockholm 1984. Jag är gift och har vuxna barn.
Min första bok, "För mina ögon", började jag skriva när jag gick en kurs i dramaskrivande på Biskops-Arnö. När jag skulle presentera ett barnboksprojekt för Alfabeta frågade förläggaren om jag hade något annat liggande i byrålådan. Så kom det sig att det blev en bok den gången. Barnboksprojektet la jag ner.
Under många år skrev jag korta och ibland lite absurda texter om min uppväxt. Inget förlag förstod sig på dem, så till slut gav jag ut dem själv under titeln "Utanför kartan”.
Med den under armen skapade jag och musikern Göran Månsson en föreställning med samma namn, där vi blandade friskt med folkmusik, läsande, dialog, rap och tvivelaktig skönsång till cittra.
Genom åren har det blivit några bilderböcker, en ungdomsroman, en serie lättlästa böcker i serien ”Läshoppet”, åtta faktaböcker för 6–9-åringar och ett par för 9–12. Faktaboken ”Från apa till sapiens – mänsklighetens historia” har även kommit ut på tio andra språk förutom svenska, nu senast på spanska.
Den senaste boken, "Korpen – fakta och myter", tillsammans med illustratör Lina Blixt, kom ut hösten 2022 och tilldelades Svensk Biblioteksförenings pris Carl von Linné-plaketten som bästa facklitterära bok för barn eller unga.

Vad jag gör under författarbesöken

För närvarande fokuserar jag helt på faktaböckerna, och därför är det dem jag utgår ifrån under mina författarbesök. Jag vill lyfta skrivandet och läsandet av faktatexter, något jag ibland tycker är lite eftersatt ute i skolorna.
Jag kommer gärna ut och hjälper till att starta upp skrivprojekt!
Under mina författarbesök berättar jag om hur jag kommer på vilka ämnen jag vill skriva om. Sanningen är att jag för det mesta inte vet något alls om ämnet när jag sätter igång. Det viktiga för mig är att få skriva om något jag verkligen är nyfiken på.
Jag poängterar hur viktigt tänkandet är för en författare – när jag valt ämne sätter jag mig ner, tänker och brainstormar med mig själv, penna och papper. Detta utmynnar i långa listor av saker jag tror jag vet och massor med frågor. Jag delar in mina frågor i kategorier som historia, geografi, biologi och folktro. Folktron finns alltid med på ett hörn i mina böcker.
Sedan vidtar researchen, alltså att leta fakta. Jag diskuterar med eleverna om hur man kan hitta de fakta man behöver. Vilka källor är tillförlitliga?
Med massor av anteckningar omkring mig sätter själva skrivandet igång. Jag berättar om hur jag väljer att växelskriva: när jag tröttnar eller kör fast i en del av ämnet kan jag välja att kasta mig över en annan. På så vis växter texten fram och till slut kan jag foga ihop alla delarna till ett manus.
Beroende på vilken årskurs jag har framför mig fördjupar jag informationen och om intresse finns fortsätter jag förstås att berätta om hur mitt samarbete med en redaktör och illustratör fungerar.
Jag tar hela tiden exempel om och ur mina böcker, berättar anekdoter och fyller på med bonusmaterial kring böckerna.
Det här brukar ta en timme och om ni ska komma igång med ett skrivprojekt stannar jag gärna en timme till för att mer handgripligt och praktiskt ”modella” tillsammans med eleverna. Det kan till exempel gå till så att vi väljer ett gemensamt ämne och går igenom processen med min metod.
Eller så kanske klassen ska skriva texter runt ett särskilt ämne och då hjälps vi åt att bena ut vad som kan vara extra intressant att berätta om. Vi kan dela upp ämnet i många små delar där eleverna får välja ut det de själva är mest intresserade av att skriva om.
Några "recensioner":

”Jag tycker att han var mycket pedagogisk och lyhörd för våra elever. Han tog in deras undringar men kunde också styra det hela så att det blev intressant för alla.”

”Gårdagen var väldigt lyckad! Eleverna var jättenöjda och vi med! Pedagogiskt och bra och en massa bra idéer hur man kan tänka när man ska skriva texter! Just min klass hade otroligt många frågor som vi inte hann, han var så snäll och svarade på alla frågor via mail! Imponerande och engagerade och så värdefullt för klassen när vi sen läste upp alla svar. Verkligen att rekommendera! Det upplägget han körde passar årk 2-3 perfekt!”

Min kommentar: det funkar lika bra upp till femman, och nyligen träffade jag en 6–7:a på en liten skola och det gick väldigt bra.

"Vilken härlig dag det blev och vad kul det var att få höra om din skrivarprocess! Alla elever kunde vara delaktiga och det tack vare dig och ditt tydliga sätt att leverera det du ville säga. Bra jobbat!"

Det sista berömmet kommer från en grundsärskola. Och jag kommenterade med att det inte är några problem att göra ett bra jobb när eleverna är väl förberedda, har förförståelse och förväntningar. Det är nyckeln till ett lyckat författarbesök.

Det går också alldeles utmärkt att bygga ett Skapande skola-projekt med inriktning på att skriva faktaböcker. Då kan jag delta med mina erfarenheter och min inspiration. Ett sånt projekt kan organiseras på olika sätt, men minst fyra träffar tror jag är lämpligt: från idé till tryckt bok.
1. Om att skriva fakta. Att komma på ett ämne. Brainstorma. Introducera research.
2. Hur man väljer ut vilka fakta som ska vara med: sålla. Upplägg.
3. Vem ska läsa? Hur ska jag skriva? Att redigera, ta och ge kritik.
4. Språk och bilder. Hur man fogar ihop delarna. Layout.
(5. Releaseparty!)
Någonstans under arbetet ska naturligtvis även rättighetsfrågor och källkritik in, men det behöver ni ingen författare till, det kan ni själva eller er skolbibliotekarie.
För att det ska bli riktiga böcker behövs även kontakt med tryckeri, men det kan jag säkert också hjälpa till med.


Jag vill mycket gärna ha kontakt med läraren i god tid innan besöket så att vi tillsammans kan komma fram till ett upplägg, eller så att jag åtminstone vet vad som förväntas av mig när jag kommer, allt för att ni ska få ut så mycket som möjligt av mitt besök. Men genom åren har jag, som sagt var, insett att A och O för ett lyckat författarbesök är att eleverna är väl förberedda, att de har läst och fått möjlighet att skapa sig förväntningar på besöket och besökaren, och att de gärna förberett frågor. En viktig detalj som kan verka uppenbar är också att jag förutsätter att klassläraren sitter med under mitt besök för att få samma upplevelse och inspiration som eleverna.

Under hösten 2022 har jag utarbetat en föreläsning om korpar. Utifrån önskemål kan den riktas till unga eller vuxna och den handlar om den svarta fågeln i myter, folktro, men även förstås rena fakta. Pratet ackompanjeras av egna foton, ljud och fantastiska illustrationer av Lina Blixt, ur min senaste bok.

Verkförteckning

För mina ögon, roman, Alfabeta 1989
Utanför kartan, kortprosa, Utposter 2001
Simons högsta önskan, barnbok, BonnierCarlsen 2006, En Bok För Alla 2010
Simons nya vänner, barnbok, BonnierCarlsen 2007
Kameleontpojken, barn/ungdomsbok, BonnierCarlsen 2007
Fakirer, fakta, Natur och Kultur 2010
Vega i vågorna, bilderbok, Opal 2012
Fladdermöss, fakta, Natur och Kultur 2012
Längtans manifest, kortprosa för vuxna, eget 2012
Skelett, fakta, Natur och Kultur 2013, En Bok För Alla 2021
Råttornas själar, bilderbok, Berghs 2013
Kalkonerna, ungdomsbok, Hegas 2014
Havsvidunder, fakta, Natur och Kultur 2014
Snor, fakta, Natur och Kultur 2015
Med Pappa i fickan, bilderbok, Berghs 2015
Löss, fakta, Natur och Kultur 2016
Riktiga vikingar!, fakta, Natur och Kultur 2017
True Vikings!, (eng.) fakta, Natur och Kultur 2017
Blod, fakta, Natur och Kultur 2017
Tänder, fakta, Natur och Kultur 2018
Fyra böcker om yrken, Natur och Kultur 2018
Fyra böcker om årstiderna, Natur och Kultur 2019
Från apa till sapiens – mänsklighetens historia, fakta, Natur och Kultur 2020
Korpen – fakta och myter, Natur och Kultur 2022
Läsvärld. Tappade tänder monster och myror, antologi, En bok för alla 2022

Fotograf: Viktor Gårdsäter

Information

Kategorier

Prosa

Barn

Fackbok

Målgrupp

Lågstadium

Mellanstadium

Vuxen

Medlem i

Författarcentrum Öst

Författarförmedlingen logga Författarcentrum Riks
Drottninggatan 88 B, 2 tr.
111 36 Stockholm

Organisationsnr 802008-2429
Bankgironr:5159-3978

Med bidrag från

Kulturrådet